اي واي بر جهل عظماي شما.
اسلام از دست افرادي بي مطالعه رنج مي بره که تبحري و اشرافي به مسائل وارد امده در دين ندارند و چون طوطي حرفهايي را لقلقه مي کنند.
شهادت زن ولو يک نفر هم در محضر خدا و افراد اداره کننده محکمه مي تواند کافي باشد.
شرط بپذيرش شهادت از فرد شهادت دهنده بايد اطلاع از حضور اجتماعي و وقوف فرد به موضوعات يوميه اطراف و ميزان اعتبار مدني وي باشد.
از تمام شواهد موجود چنين بر مي ايد که بيسوادي در عصر پيامبر مکرم اسلام در جهان عرب و بلکه عجم غوغا مي کرد اما حضور مشهود مردان در جوامع امکان دسترسي انان را به اخبار و در نتيجه سطح معرفت اجتماعي انان را بالطبع بالاتر ميبرده. اين قانون در ان محيط و شرايط تعبير ميشود .
اقايان از دانستن و. نکته اموزي غافل نشوديد. اگر راي زهراي اطهر در ارشاد قاطع بوده پس شهادت ايشان هم در مورد چيزي همين رابطه را داشته است.
اگر عمع امام زمان معتمد و عقيلعه در درک معارف نزد مردان و زنان شيعي بوده اند پس قول ايشلن هم از همان وجاهت نزد محکمه برخوردار بوده است.
خدا شما را هدايت کناد!!!و همه ما را امين يا رب العالمين
سلام دوست عزيز
مطالبي كه در خصوص شهادت زن و مرد نوشته ايد مطالبي بسيار جالب است. اما لازم مي دونم به يك نكته در اين زمينه اشاره كنم.
برخي از مراجع تقليد مانند: آيت الله صانعي اعتقاد دارند آنچه در قرآن در مورد تفاوت شهادت مرد و زن آمده فقط اختصاص به زمان هايي دارد كه در آن زنان در زمينه برخي مسائل ، مثلا : مسائل مالي تخصصي نداشته اند. اما امروز كه در زمينه هاي مالي هم مردان و هم زنان داراي اطلاعات كافي هستند ، شهادت هر دو به يك اندازه ارزش دارد. البته در مورد امور عرضي همان طور كه نوشته ايد زنان جهت حفظ عفت خود از شهادت تقريبا معاف شده اند ، به گونه اي كه در مورد اثبات حدود شهادت حتي 8 زن نيز با شهادت 4 مرد برابر نمي كند .
موفق باشيد
خدانگهدار
سال روز ولادت خانم فاطمه زهرا(س) و نيز روز مادر را به شما تبريك مي گويم.