سفارش تبلیغ
صبا ویژن
</

 

این وبلاگ آماده پاسخ گویی به تمام سئوالات و شبهات اعتقادی ، قرآنی ، فقهی ، فلسفی و حدیثی می باشد
 

 

دی 1384 - پاسخ به پرسش ها و شبهات حقوق زنان

 

تماس سایت های مشابه قرآنی فلسفی فقهی زنان حدیثی تربیتی اعتقادی

محمد رضا بهروز :: 84/10/22:: 12:35 عصر

خواهر گرامی طبیعت انسان راحت طلب است‌. پایبندی به مقرّرات و ضوابط از بی‌دینی و بی‌بند و باری‌، مشکل‌تر است‌. لذا همیشه پیروان باطل‌، از حق گرایان و خداپرستان بیشتر بوده‌اند. بنابراین لازم است که توجه داشته باشید، علت گرایش برخی جوانان به مسائل انحرافی‌، نه بدان جهت است که در جامعة کنونی ما، به بی‌دینی ارزش و اهمیت بیشتر می‌دهند، بلکه بدان جهت است که دینداری‌، تقیّد و قبول مسؤولیت و زیر بار تکلیف رفتن است‌; ولی بی‌دینی‌، بی‌قیدی است و بی مسؤولیتی و بی تکلیفی‌.

 بهترین راه برای جذب جوانان:‌

اولاً: بذل محبت و ایجاد روابط صمیمانه با فرزندان است‌

ثانیاً: آگاهاندن آنان بر دامها و خطراتی که اهریمنان و شیاطین جن‌ّ و انس بر سر راه آنان فراهم کرده‌اند و قرار دادن امکانات هدایت کننده همچون کتابهای مفید دینی در دسترس آنان‌.

 ثالثاً: مراقبت دائمی از آنان و زیر نظر گرفتن روابط آنها با دوستانشان و کنترل معاشرتهای آنان‌، در این رابطه نقش مشاور و ناصح مشفق را داشتن‌

ضمناً باید توجه داشت که خیلی حساب شده برخورد شود. نباید طوری شود که از موعظه و نصیحت‌، اشباع گردند و صحبتها برایشان تکراری و بی‌ارزش شود. صحبت‌ها هم باید کاملاً محترمانه و از روی محبت باشد. گاهی برخی مسؤولیت‌های دینی را به آنها واگذار کرده و به آنها وانمود کنیم که شما این خصلت خوب را داری و برای این شغل مناسب هستی و از عهده‌اش برمی‌آیی‌...

البته در مسیر انجام توصیه‌های فوق باید به نکات زیر توجه نمود:

 1ـ مراقبت حتی المقدور غیر مستقیم باشد.

2ـ در کنار تهدیدها و آشنا کردن جوان و نوجوان به دامهای شیطان و دور کردن او از محیطهای آلوده و افراد ناباب‌، او را به محیطهای سالم و افراد صالح نزدیک نمائیم و از این روش تربیتی الهی‌، نبوی و علوی استفاده کنیم که قبل از اینکه فرد را از چیزی نهی کنیم‌، جایگزینی برای او در نظر بگیریم و او را در صحنه‌های مثبت قرار دهیم‌. چنانچه قرآن کریم به حضرت آدم و حوا(س) می‌فرماید: «فَکُل مِنه حَیث‌ُ شِئْتُمَا وَ لاَتَقْرَبَا هَذِه‌ِ الشَّجَرَة‌َ; هر چه می‌خواهید بخورید فقط به این درخت نزدیک نشوید!» و همچنین علت نهی را حتی‌المقدور بیان نمائیم‌. چنانچه قرآن کریم چنین روشی را اتخاذ نموده‌: «فتکونا من الظالمین‌» اگر به این درخت نزدیک شوید در زمره ستمگران خواهید بود.

3ـ درک روحیه جوان و حساسیتهای او و مدارا کردن با او و اغماض و نادیده گرفتن خطاهای جزئی او 4ـ همراه با هر تذکر و هشدار تربیتی‌، جوان را در آغوش مهر و محبت خود قرار دهیم‌.


محمد رضا بهروز :: 84/10/22:: 12:29 عصر

این گونه روایات سند صحیحی ندارند و همچنین با مضامین قرآن و توصیه‌های دینی که مرد و زن را شامل می‌شود، سازگاری ندارد. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمة‌» یادگیری علم بر هر زن و مرد مسلمان واجب است‌. رشد علمی و معنوی از نظر اسلام هم برای زن و هم برای مرد مورد اهمیت است و فقط برای حفظ طهارت جامعه از مفاسد اخلاقی توصیه می‌کند حریم محرم و نامحرم رعایت شود.

 


محمد رضا بهروز :: 84/10/22:: 12:22 عصر

اگر زن بتواند با حفظ شئونات اسلامی در جامعه حاضر شود، حضور او منافاتی با احکام عالیه اسلامی نخواهد داشت‌، و حتی در بعضی مواقع‌، لازم هم هست‌. مانند متخصصان پزشک زن‌، مربیان زن‌، پرستاران زن که به حل و فصل امور زنان می‌پردازند. ولی به تجربه ثابت شده است چون زنان وجودی حساس و لطیف دارند، فعالیتهای وسیع در خارج از منزل به سلامت جسم و روان آنها لطمه وارد می‌سازد. از این جهت است که مولای ما فرموده‌اند:

«زن ریحانه است‌، کارهای سخت را بر عهدة او واگذار ننمایید.» با این حال اختیار با خود بانوان است که بخواهند با حفظ شئونات به امور مشکل بپردازند یا نپردازند.

البته همه اینها در صورتی پسندیده است که وظیفه اصلی زن را تحت الشعاع قرار ندهد. زیرا تربیت فرزند از بزرگترین و مهم‌ترین مسئولیتهای زن است‌. گر چه امروزه متأسفانه جامعه ما راه جوامع غربی را می‌رود و آن وظایف را سبک و بی اهمیت می‌داند ولی خدا کند که تا به سرنوشت شوم غربی‌ها دچار نشده است‌، به خود آمده و فرزندان بی‌گناه را دریابد.

 

 


محمد رضا بهروز :: 84/10/22:: 12:12 عصر

حجاب ما برگرفته از اعتقاد مذهبی ماست‌. زیرا آن‌چه ما را ملزم به حفظ حجاب می‌نماید با آن‌که مختاریم‌، همین اعتقادات مذهبی ما می‌باشد. بنابراین چادر مشکی زنان و دختران حتی در گرمای تابستان نماد مقاومت و استقامت و پایبندی آنها به اسلام عزیزشان است و این که با مخالفت دشمنان روبرو هستیم‌، نشان خوبی است از این‌که رعایت حجاب اسلامی و استفاده از چادر مشکی‌، حتماً به نفع ماست که مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است‌. و بنا بر این بوده که پیر مرشدمان ، امام راحلمان (1) فرمودند: که چادر، حجاب برتر است‌. اضافه بر این‌که در اسلام به رنگ خاصی برای حجاب و پوشش توصیه نشده است‌. لکن عرف اجتماعی چنین رنگهایی را مناسب می‌داند.

نکته‌ای که توجه به آن در راستای پاسخ به این‌گونه سؤالها ضروری به نظر می‌رسد این است که اولین گامی که باید انسان برای ورود به میدان اسلام و مسلمانی بردارد گام ایمان و اعتقاد به خدای متعال می‌باشد چنانچه می‌بینیم اولین شعار حضرت محمد (9) «قولوا لااله الاالله تفلحوا» بود یعنی اعتقاد به وحدانیت خدای سبحان رمز خوشبختی و سعادت انسان می‌باشد در آیات متعدد قرآن کریم بر این حقیقت تصریح شده است‌. اعتقاد به خدای لایزال اصل‌، پایه و رکن است و فروع دین به منزله شاخه و برگ‌. و اخلاق فاضله به منزله میوه این درخت پاکیزه می‌باشد چنانچه در سورة ابراهیم آیه 24 و 25 می‌فرماید: «الم تَرَ کَیْف‌َ ضَرَب‌الله مَثَلاً کلمة‌ً طیبة‌ً کشجرة‌ٍ طیبة‌ٍ اصلُها ثابت‌ٌ و فرعُها فی‌السمأ^ تؤتی اُکلها کل‌َّ حین باِذن ربها و یَضرب‌الله الامثال لِلنّاس لَعلّهم یتذکرون‌» مضمون آیة شریفه فوق این است که کلمه طیبه توحید و دیدگاه توحیدی داشتن به منزلة درخت پاکیزه‌ای است که ریشة آن ثابت‌، محکم و استوار است و (به همین دلیل‌) شاخه‌های آن بالنده و در همة فصول زندگی و در همه شرائط این درخت میوه می‌دهد بنابراین اگر انسان به خدای قادر، عالم‌ِ حکیم معتقد باشد و بداند که خدا موجودی است که «بیده الملک‌»، «بیده ملکوت کل شی‌ء،»، «وهو علی کل شی قدیر»، «والله علیم حکیم‌»، «والله رؤف بالعباد». با توجه به چنین نگرشی درمی‌یابد که اوامر و نواهی خدای حکیم برای بندگانش از روی لطف و حکمت می‌باشد بنابراین بدون چون و چرا برای جلب رضایت حضرت حق از دستوراتش پیروی می‌کند یکی از دستوراتی که خدای سبحان برای بندگانش واجب فرموده امر به حجاب پوشش و به عبارت دیگر عفت و پاکدامنی است و اگر به آیات مربوط به این حکم ضروری (حجاب‌) توجه کنیم می‌بینیم بعد از امر به پوشش می‌فرماید: ذالک اَزکی‌َ لَهم‌. «قل للمؤمنین یَغُضُّوا مِن‌اَبصارِهِم و یَحْفِظوا فُرُوجَهم ذلک ازکی لهُم ان‌الله خَبیر بِما یَصْنعون‌َ» به مردان مؤمن بگو چشمهایشان را فرو بندند و فرجهایشان را نگهدارند این برای آنها بهتر است‌. در این راستا اگر یک نگرش جامعه‌شناسانه هم به مسئله حجاب و آثار آن داشته باشیم و منصفانه قضاوت کنیم درمی‌یابیم که در جوامع غربی و جوامعی که دنباله‌رو فرهنگ آنها هستند هر چند آزادیهای بی‌قید و بند و به عبارت دیگر لاابالی‌گری رواج بیشتری داشته باشد ناامنی‌، افسردگی و جرم و جنایت افزایش می‌یابد تا آنجا که بعد از تصویب آزادی جنسی و روابط نامشروع دختر و پسر یا هم جنس‌بازی و ... آمار جرم و جنایت بالا گرفت بگونه‌ای که مسئولین امر به فکر افتادتد تا حدی آزادی جنسی را تعدیل نمایند البته روشن است که بعد از توسعة اجتماعی تا این حد کنترل آن کاری است بسیار مشکل.‌

حال با توجه به این‌که رابطه جهان‌بینی و ایدئولوژی (باید و نبایدها) رابطه تنگاتنگ می‌باشد نمی‌توان جدای از اعتقادات مذهبی حکمی از احکام الهی را مورد بررسی قرار داد. و اگر نگرش انسان به خالق هستی نگرشی عالمانه و حکیمانه باشد دیگر مجالی برای این گونه اشکالات باقی نمی‌ماند.

 

 

 

 


محمد رضا بهروز :: 84/10/18:: 10:58 صبح

مشورت امری است که در قرآن کریم نسبت به آن تأکید شده و حتی خداوند به پیامبرش توصیه آن را می‌کند و می‌فرماید: «وشاورهم فی الامر»(1). اما سخن حضرت علی (ع) این گونه است که «مشورت مکن مگر با کسی که کمال عقلش تجربه شده است‌». در واقع آنچه باعث شده از مشورت با بعضی از زنان نهی شود همان خصیصه و روحیه خاص زنان است (غلبة احساسات بر عقل‌) که اگر این روحیه در برخی از مردان هم باشد با آنها نیز نمی‌توان مشورت کرد. پس نتیجه اینکه چون چنین زنانی‌، که به فرموده حضرت علی (ع) کمال عقلشان ثابت شده است‌، داریم لذا مشورت با آنان جایز است‌; همانطور که در قرآن کریم مسئله مشورت با زنان در داستان حضرت شعیب‌(ع) و دختران ایشان مطرح شده است‌.

پاورقی:

 1)سوره آل عمران‌، آیه 159


   1   2   3      >

 

 

پاسخگویی زنده

 

 

لوگوی دوستان

 

 

لینک دوستان

 

 

 

 

:: آرشیو ::

:: کل بازدید ها ::

239960

 

::بازدید امروز ::

8

دی 1384
اسفند 1384
خرداد1385
تیر1385
مرداد1385
بهار 1386
پاییز 1385

::جستجوی وبلاگ::

 

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 

::اشتراک::

 

 

::وضعیت من در یاهو::